Wat kunnen we leren over oma's zuinigheid?

Wat kunnen we leren over oma's zuinigheid?

We kennen allemaal wel een oma die elk dubbeltje omdraait, waar je moet checken of het zoete beleg niet bedorven is en die moeite heeft om een krant weg te gooien. Wat hier achter schuil gaat is de zuinigheid op spullen en het hergebruiken van spullen. Zo zorgt mijn oma er altijd voor dat cadeautjes met sinterklaas netjes open worden gemaakt zodat het inpakpapier volgend jaar weer gebruikt kan worden. Helaas lijkt tegenwoordig de wegwegmaatschappij het winnende model te zijn. Dit geldt ook voor de kledingindustrie, waar we door de jaren heen steeds meer zijn gaan consumeren en minder waarde hechten aan kwaliteit en duurzaamheid van onze kleding.

Eén van de gevolgen hiervan is dat er inmiddels genoeg kleding is geproduceerd voor de komende zes generaties. Hoewel dit goed nieuws lijkt, is de realiteit dat we nog steeds massaal nieuwe kleding blijven kopen. Dit komt onder andere door het grote aanbod aan goedkope kleding en aanbiedingen. Het geeft ons een gevoel van voldoening en besparing. Daarbij hebben we als consument vaak de neiging om ons te richten op de korte termijn en directe voordelen van onze aankopen, in plaats van de lange termijn impact op het milieu of op de arbeidsomstandigheden van de mensen die betrokken zijn bij de productie van kleding. Uit onderzoek van de Nederlandse Consumentenbond blijkt dat veel kleding die als goedkoop wordt aangeboden afkomstig zijn uit Bangladesh en Pakistan, waar werknemers vaak extreem lange werkdagen maken voor een zeer laag loon. Kunnen we hiermee zeggen dat door de fast fashion industrie, slechte arbeidsomstandigheden en de impact op het milieu een ver-van-ons-bed-show wordt?

Nu is de vraag hoe zorgen we voor gedragsverandering? Het is belangrijk om de impact van de textielindustrie op het milieu te erkennen. De productie van kleding heeft een grote ecologische voetafdruk, onder andere door de vervuiling van water en het gebruik van energie en grondstoffen. Als consumenten kunnen we ons steentje bijdragen door te kiezen voor duurzame merken die bijvoorbeeld biologisch katoen gebruiken of gerecyclede materialen. Daarnaast kunnen we ervoor kiezen om minder of tweedehands kleding te kopen en onze kleding langer te dragen, bijvoorbeeld door te ruilen of te doneren aan goede doelen. Ook kunnen we als consumenten kiezen voor kledingstukken van goede kwaliteit die langer meegaan. Het is belangrijk om te beseffen dat de keuzes die we maken als consument invloed hebben op de hele industrie. Door bewust te kiezen voor duurzame kleding, stimuleren we de productie van meer duurzame en ethische kleding. Laten we allemaal weer een beetje meer zoals onze oma’s worden, zo maken we samen het verschil.  


1 reactie


  • Familie

    Hey…zijn we familie, ik herken deze oma! Ja, laten we meer als onze oma’s zijn!!!


Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.